Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Bukowinie Tatrzańskiej

BEZPIECZNY I AKTYWNY SENIOR

KAMPANIA SPOŁECZNA

BEZBEZPIECZNY SENIOR

 

NASZYM CELEM JEST ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA MIESZKAŃCOM GMINY BUKOWINA TATRZAŃSKA

 

 

Seniorzy łatwo mogą stać się ofiarami oszustów i naciągaczy. Osoby starsze, które czując
się samotne, schorowane, a także poprzez swoją ufność, często niepełnosprawność narażane są w większym stopniu na działania ze strony przestępców. Padają ofiarami oszustw, wyłudzeń i kradzieży. Dlatego, aby ograniczyć liczbę tego typu zdarzeń oraz zapobiec podobnym, przypominamy o kilku podstawowych zasadach postępowania.

 

SENIORZE, PAMIĘTAJ:

 

  • nie noś dużej kwoty pieniędzy przy sobie bez potrzeby;

     
  • jeżeli chcesz wypłacić gotówkę lub dokonać innej transakcji bankowej, poproś zaufaną osobę żeby Ci towarzyszyła w drodze powrotnej z bankomatu, banku czy też poczty;

     
  • koniecznie naucz się na pamięć swojego numeru PIN do karty bankomatowej,

      NIGDY nie zapisuj tego numeru na karteczce, którą będziesz przechowywać obok

      karty bankomatowej;

 

  • nie pożyczaj pieniędzy osobom, których znasz tylko z widzenia lub deklarującym,

      że chcą przekazać gotówkę twoim bliskim;

  • nie udzielaj swoich danych osobowych osobom nieznajomym  lub osobom dzwoniącym  telefonicznie;

 

 

Gdy jesteś w domu
 

  • nie wpuszczaj nieznajomych do mieszkania – nie znając osoby nigdy nie znasz jej
    zamiarów;


     
  • nie przechowuj w domu dużej ilości gotówki lub kosztowności;

     
  • nie otwieraj bezmyślnie drzwi, gdy tylko usłyszysz dzwonek;
    zawsze przed otworzeniem drzwi zapytaj, kto za nimi stoi. Pracownicy urzędówzwykle telefonicznie zapowiadają swoją wizytę, a inkasenci mogą wystawione rachunki za światło  gaz zostawić w skrzynce pocztowej, nie wchodząc do Twojego domu;
     
  • utrzymuj więzi z sąsiadami, którzy często służą swą pomocą ludziom starszym mieszkającym w ich otoczeniu;

     
  • po przyjściu do domu, zawsze zamykaj drzwi wejściowe;

     
  • postaraj się nie wychodzić z domu po zmroku, a jeżeli już musisz, to zabierz ze
    sobą osobę towarzyszącą;

     

 

Sposoby popełniania przestępstw:
 

„na wnuczka” – sprawcy przeważnie dzwonią na telefon domowy przedstawiając

się jako wnuk, wnuczka, siostrzeniec lub siostrzenica. Tłumaczą „dziadkowi”

lub „babci”, np., że są w hipermarkecie i mają niepowtarzalną okazję

zakupić przedmiot w promocyjnej cenie lub znaleźli się w wyjątkowo trudnej

sytuacji życiowej np. wypadek drogowy. W związku z tym, proszą o pożyczkę

finansową. Oszuści twierdzą, że nie mogą przyjechać po pieniądze - wysyłając

po nie swojego dobrego znajomego lub kolegę. Po jakimś czasie znajomy

„wnuczka” zjawia się w mieszkaniu ofiary i odbiera przekazaną dobrowolnie

kwotę pieniędzy przeznaczoną na pomoc łakomemu „wnuczkowi”;

 

„na gazownię” czy „na hydraulika” – oszuści podając się za fachowców

wchodzą do domów. Kradną co popadnie albo po prostu wyłudzają kilkaset

złotych za usługę, której nie wykonali;

 

 „na dotację” – w ostatnim czasie wiele słyszy się o rozmaitych dotacjach

unijnych, rewitalizacji zaniedbanych dzielnic i innych tego typu działaniach

pomocowych. Wykorzystują to złodzieje. Podając się za urzędników proszą

o uiszczenie “opłaty manipulacyjnej” albo wpłacenie “zaliczki” na poczet późniejszej

realizacji przedsięwzięcia;

 

 „na urzędnika” – sprawcy podając się za urzędników państwowych wymyślają

szereg historii, które pozwolą im oszukać seniora.

Oszust podaje się np. za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze właściciela rachunku. Następnie prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.

To tylko przykładowe pułapki - oszuści niemalże codziennie wymyślają nowe. Wstrzymanie przesyłki lub realizacji zamówienia, planowane odłączenie dostępu do internetu… Czasem czujność konsumentów usypia niewielka kwota, np. 2 zł. W ten sposób też można stracić oszczędności życia.

 

 

"niedopłata"-metoda na niedopłatę polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach i jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. prądu, gazu lub telewizji. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.

 

Zazwyczaj to przez Twoją nieuwagę, ufność i nieostrożność możesz paść ofiarą oszustów, kieszonkowców i innych przestępców, a także stać się ofiarą kolizji i wypadków drogowych oraz innych zdarzeń zagrażających życiu, zdrowiu lub mieniu.

 

Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, bądź czujny i nieufny w stosunku do obcych. Nie obawiaj się powiadomić o zagrożeniu Policję.

 

Nie daj szans przestępcom!

 

 

 

Ważne telefony:

 

Policja 997

Numer alarmowy 112

 

ZAŁĄCZNIKI: