BEZPIECZNY I AKTYWNY SENIOR
KAMPANIA SPOŁECZNA
BEZBEZPIECZNY SENIOR
NASZYM CELEM JEST ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA MIESZKAŃCOM GMINY BUKOWINA TATRZAŃSKA
Seniorzy łatwo mogą stać się ofiarami oszustów i naciągaczy. Osoby starsze, które czując
się samotne, schorowane, a także poprzez swoją ufność, często niepełnosprawność narażane są w większym stopniu na działania ze strony przestępców. Padają ofiarami oszustw, wyłudzeń i kradzieży. Dlatego, aby ograniczyć liczbę tego typu zdarzeń oraz zapobiec podobnym, przypominamy o kilku podstawowych zasadach postępowania.
SENIORZE, PAMIĘTAJ:
- nie noś dużej kwoty pieniędzy przy sobie bez potrzeby;
- jeżeli chcesz wypłacić gotówkę lub dokonać innej transakcji bankowej, poproś zaufaną osobę żeby Ci towarzyszyła w drodze powrotnej z bankomatu, banku czy też poczty;
- koniecznie naucz się na pamięć swojego numeru PIN do karty bankomatowej,
NIGDY nie zapisuj tego numeru na karteczce, którą będziesz przechowywać obok
karty bankomatowej;
- nie pożyczaj pieniędzy osobom, których znasz tylko z widzenia lub deklarującym,
że chcą przekazać gotówkę twoim bliskim;
- nie udzielaj swoich danych osobowych osobom nieznajomym lub osobom dzwoniącym telefonicznie;
Gdy jesteś w domu
- nie wpuszczaj nieznajomych do mieszkania – nie znając osoby nigdy nie znasz jej
zamiarów;
- nie przechowuj w domu dużej ilości gotówki lub kosztowności;
- nie otwieraj bezmyślnie drzwi, gdy tylko usłyszysz dzwonek;
zawsze przed otworzeniem drzwi zapytaj, kto za nimi stoi. Pracownicy urzędówzwykle telefonicznie zapowiadają swoją wizytę, a inkasenci mogą wystawione rachunki za światło gaz zostawić w skrzynce pocztowej, nie wchodząc do Twojego domu;
- utrzymuj więzi z sąsiadami, którzy często służą swą pomocą ludziom starszym mieszkającym w ich otoczeniu;
- po przyjściu do domu, zawsze zamykaj drzwi wejściowe;
- postaraj się nie wychodzić z domu po zmroku, a jeżeli już musisz, to zabierz ze
sobą osobę towarzyszącą;
Sposoby popełniania przestępstw:
„na wnuczka” – sprawcy przeważnie dzwonią na telefon domowy przedstawiając
się jako wnuk, wnuczka, siostrzeniec lub siostrzenica. Tłumaczą „dziadkowi”
lub „babci”, np., że są w hipermarkecie i mają niepowtarzalną okazję
zakupić przedmiot w promocyjnej cenie lub znaleźli się w wyjątkowo trudnej
sytuacji życiowej np. wypadek drogowy. W związku z tym, proszą o pożyczkę
finansową. Oszuści twierdzą, że nie mogą przyjechać po pieniądze - wysyłając
po nie swojego dobrego znajomego lub kolegę. Po jakimś czasie znajomy
„wnuczka” zjawia się w mieszkaniu ofiary i odbiera przekazaną dobrowolnie
kwotę pieniędzy przeznaczoną na pomoc łakomemu „wnuczkowi”;
„na gazownię” czy „na hydraulika” – oszuści podając się za fachowców
wchodzą do domów. Kradną co popadnie albo po prostu wyłudzają kilkaset
złotych za usługę, której nie wykonali;
„na dotację” – w ostatnim czasie wiele słyszy się o rozmaitych dotacjach
unijnych, rewitalizacji zaniedbanych dzielnic i innych tego typu działaniach
pomocowych. Wykorzystują to złodzieje. Podając się za urzędników proszą
o uiszczenie “opłaty manipulacyjnej” albo wpłacenie “zaliczki” na poczet późniejszej
realizacji przedsięwzięcia;
„na urzędnika” – sprawcy podając się za urzędników państwowych wymyślają
szereg historii, które pozwolą im oszukać seniora.
Oszust podaje się np. za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze właściciela rachunku. Następnie prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.
To tylko przykładowe pułapki - oszuści niemalże codziennie wymyślają nowe. Wstrzymanie przesyłki lub realizacji zamówienia, planowane odłączenie dostępu do internetu… Czasem czujność konsumentów usypia niewielka kwota, np. 2 zł. W ten sposób też można stracić oszczędności życia.
"niedopłata"-metoda na niedopłatę polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach i jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. prądu, gazu lub telewizji. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.
Zazwyczaj to przez Twoją nieuwagę, ufność i nieostrożność możesz paść ofiarą oszustów, kieszonkowców i innych przestępców, a także stać się ofiarą kolizji i wypadków drogowych oraz innych zdarzeń zagrażających życiu, zdrowiu lub mieniu.
Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, bądź czujny i nieufny w stosunku do obcych. Nie obawiaj się powiadomić o zagrożeniu Policję.
Nie daj szans przestępcom!
Ważne telefony:
Policja 997
Numer alarmowy 112