WSPIERANIE RODZINY I SYSTEM PIECZY ZASTĘPCZEJ
Tryb postępowania metodycznego pracownika socjalnego w przypadku występowania
w rodzinie trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
1. Pracownik socjalny jest zobowiązany do reagowania na każdy sygnał - ustny czy
pisemny, mogący świadczyć o trudnościach w wypełnianiu przez rodzinę funkcji
opiekuńczo- wychowawczych.
2. W przypadku zgłoszeń ustnych , pracownik socjalny przyjmujący zgłoszenie sporządza
protokół zgłoszenia i przekazuje go do rejestracji w dzienniku podawczym.
3. W przypadku zgłoszenia telefonicznego pracownik socjalny sporządza notatkę i przekazuje ją
do rejestracji w dzienniku podawczym.
4.Po przyjęciu zgłoszenia właściwy pracownik socjalny sporządza w miejscu zamieszkania
rodziny wywiad środowiskowy:
- w przypadku gdy rodzina nie korzystała z pomocy Ośrodka wywiad środowiskowy
część I - w przypadku gdy rodzina korzysta z pomocy Ośrodka wywiad środowiskowy
część IV.
5. Jeżeli rodzice dziecka /i zamieszkują oddzielnie , wywiad środowiskowy przeprowadza się
z rodzicem wspólnie zamieszkującym z dzieckiem/dziećmi.
6. Pracownik socjalny winien również zebrać informacje od rodzica zamieszkującego
oddzielnie na temat relacji z dzieckiem /dziećmi , zapewnienia kontaktu
czy oceny funkcjonowania dziecka/i.
7.W przypadku braku możliwości przeprowadzenia wywiadu środowiskowego należy
wystąpić do klientów z pisemnym wezwaniem na spotkanie w siedzibie Ośrodka.
W przypadku nie wstawienia się zainteresowanych należy skierować sprawę do Sądu
Rejonowego o wgląd w sytuacje dziecka /dzieci.
8.Na podstawie zgromadzonych informacji , pracownik socjalny dokonuje analizy sytuacji
rodziny, ustala faktyczny zakres zapewnienia opieki i wychowywania dzieci
w podstawowych obszarach życia, zasoby rodziny oraz określa czy rodzina wykazuje
cech rodziny ryzyka .
9.Dokonaną analizę pracownik socjalny zamieszcza w wywiadzie środowiskowym .
10. W przypadku , gdy analiza sytuacji nie wykazała problemów w rodzinie / sygnał był
nieuzasadniony/ pracownik socjalny odnotowuje ten fakt w wywiadzie środowiskowym.
11. Jeżeli z analizy sytuacji wynika konieczność przydzielenia rodzinie asystenta rodziny
np. z uwagi na wysoki stopień niezaradności życiowej rodziców , złożoność problemów
występujących w rodzinie , duży stopień zaniedbań wobec dzieci , pracownik socjalny
uzyskuje zgodę na współpracę rodziny z asystentem rodziny .
12. Po uzyskaniu zgody rodziny pracownik socjalny przedkłada Kierownikowi Ośrodka
wywiad środowiskowy wraz z wnioskiem o objęcie rodziny usługą asystenta rodziny.
13.Odmowa udziału w usłudze przez rodzinę może być uznana za odmowę współpracy
i pomoc materialna przyznana rodzinie przez Ośrodek (zgodnie z art. 11 ust.2 ustawy
o pomocy społecznej ) może zostać ograniczona lub uchylona zgodnie
z obowiązującymi przepisami. Ponadto w sytuacji, gdy odmowa udziału w usługach
rodzić może konsekwencje w postaci pogorszenia sytuacji dzieci wówczas Ośrodek
występuje do Sądu z wnioskiem o objęcie rodziny asystenturą lub podjęcie innych
stosownych działań .
14. W terminie 7 dni od zatwierdzeniu wywiadu środowiskowego oraz wniosku pracownik
socjalny wprowadza asystenta do rodziny. Rodzina zapoznaje się z Zasadami współpracy
rodzin z asystentem rodziny .
15. Współpraca pomiędzy pracownikiem socjalnym prowadzącym rodzinę a asystentem
rodziny trwa przez cały okres realizacji usługi i zakłada stałą , obustronną wymianę
niezbędnych nowo zaistniałych informacji, zdarzeń , które miały miejsce w rodzinie .
16. W przypadku rezygnacji lub braku współpracy rodziny z asystentem dalsza praca
z rodziną odbywa się poprzez kontynuowanie pracy socjalnej oraz wizyty kontrolne
w środowisku dokonywane przez właściwego pracownika socjalnego. Z wizyt
kontrolnych każdorazowo pracownik socjalny sporządza stosowną adnotację urzędową ,
którą dołącza do akt rodziny .
Zakres zadań pracownika socjalnego
1.Pracownik socjalny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziny jest główną osobą
prowadzącą rodzinę. Przydzielenie rodzinie asystenta nie zwalnia pracownika socjalnego
z systematycznej pracy z daną rodziną.
2. Pracownik socjalny oraz asystent rodziny bezwzględnie współpracują w celu
pomocy rodzinie w pokonywaniu trudności oraz prawidłowym jej funkcjonowaniu
w środowisku.
3.Pracownik socjalny natychmiast po pozyskaniu informacji, zaistnieniu nowych istotnych
okoliczności w rodzinie mających wpływ na jej prawidłowe funkcjonowanie sporządza
notatkę i przekazuje Asystentowi rodziny.
4. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
a) przeprowadzanie rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz dokonanie szczegółowej
analizy sytuacji rodziny po powzięciu informacji o rodzinie przeżywającej trudności
w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w celu ustalenia zasadności objęcia
rodziny asystentem rodziny,
b) występowanie do Kierownika ośrodka pomocy społecznej z wnioskiem o przydzielenie
asystenta rodziny jeżeli zachodzi taka konieczność ,
c) wprowadzanie asystenta rodziny w środowisko,
d) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad rodziną ,stała współpraca i systematyczny kontakt
z rodziną oraz udzielanie niezbędnej pomocy rodzinie objętej wsparciem asystenta rodziny,
w tym w szczególności:
1) wnioskowanie o udzielenie świadczeń pieniężnych i niepieniężnych rodzinie objętej
wsparciem asystenta rodziny zgodnie z ustawą o pomocy społecznej
2) prowadzenie pracy socjalnej na rzecz rodziny objętej wsparciem asystenta rodziny,
e) sporządzanie kontraktów socjalnych jeżeli wymaga tego sytuacja rodziny i przedstawianie
ich do wglądu Kierownikowi Ośrodka ,
f) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa
dzieci i rodzin, przekazywanie informacji odpowiednim służbom w tym kuratorowi
sądowemu, Policji, Pogotowiu Ratunkowemu,
g) sporządzanie Niebieskiej Karty w sytuacji występowania przemocy w rodzinie objętej
wsparciem asystenta rodziny.