Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Ośrodek Pomocy Społecznej w Bukowinie Tatrzańskiej

WSPIERANIE RODZINY I SYSTEM PIECZY ZASTĘPCZEJ

Tryb postępowania  metodycznego pracownika socjalnego  w przypadku   występowania
w rodzinie  trudności w wypełnianiu  funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

 

1. Pracownik socjalny jest zobowiązany  do reagowania  na każdy sygnał - ustny czy
    pisemny, mogący  świadczyć o trudnościach  w wypełnianiu przez rodzinę funkcji
    opiekuńczo- wychowawczych.

2. W przypadku zgłoszeń ustnych , pracownik socjalny przyjmujący zgłoszenie  sporządza
     protokół zgłoszenia i przekazuje go do  rejestracji w dzienniku podawczym.

3. W przypadku zgłoszenia telefonicznego  pracownik socjalny sporządza notatkę  i  przekazuje ją
    do rejestracji  w dzienniku podawczym.

4.Po przyjęciu zgłoszenia właściwy pracownik socjalny  sporządza  w  miejscu zamieszkania
    rodziny wywiad środowiskowy:

  • w przypadku gdy rodzina nie korzystała z pomocy  Ośrodka wywiad środowiskowy 
    część I
  • w przypadku  gdy rodzina korzysta z pomocy Ośrodka  wywiad środowiskowy
    część IV.

5. Jeżeli rodzice dziecka /i zamieszkują oddzielnie , wywiad środowiskowy przeprowadza się
     z rodzicem wspólnie zamieszkującym z dzieckiem/dziećmi.

6. Pracownik socjalny winien również  zebrać informacje od rodzica zamieszkującego
    oddzielnie  na temat  relacji z dzieckiem /dziećmi , zapewnienia kontaktu
    czy oceny funkcjonowania dziecka/i.

7.W przypadku braku możliwości przeprowadzenia wywiadu środowiskowego  należy
   wystąpić do  klientów z pisemnym wezwaniem na spotkanie  w siedzibie Ośrodka.
   W przypadku nie wstawienia się zainteresowanych należy skierować sprawę do Sądu
   Rejonowego  o wgląd  w sytuacje dziecka /dzieci.

8.Na podstawie zgromadzonych informacji , pracownik socjalny dokonuje analizy sytuacji
   rodziny, ustala faktyczny zakres zapewnienia opieki i wychowywania dzieci
   w    podstawowych  obszarach życia, zasoby rodziny oraz określa czy rodzina wykazuje
   cech  rodziny ryzyka  .

9.Dokonaną analizę  pracownik socjalny zamieszcza w wywiadzie środowiskowym .

10. W przypadku , gdy analiza sytuacji nie wykazała  problemów  w rodzinie / sygnał był
      nieuzasadniony/  pracownik socjalny odnotowuje ten fakt  w wywiadzie środowiskowym.

11. Jeżeli z analizy  sytuacji wynika konieczność przydzielenia rodzinie asystenta rodziny 
      np. z uwagi na wysoki stopień niezaradności życiowej rodziców , złożoność problemów
      występujących w rodzinie , duży stopień zaniedbań wobec dzieci , pracownik socjalny
      uzyskuje zgodę  na współpracę rodziny z asystentem rodziny .

12. Po uzyskaniu zgody  rodziny  pracownik socjalny przedkłada  Kierownikowi Ośrodka
      wywiad środowiskowy wraz z  wnioskiem  o objęcie  rodziny usługą  asystenta rodziny.

13.Odmowa udziału w usłudze przez rodzinę może być uznana za odmowę współpracy
     i pomoc materialna przyznana rodzinie przez Ośrodek (zgodnie z art. 11 ust.2 ustawy
     o pomocy społecznej ) może zostać ograniczona lub uchylona zgodnie
     z obowiązującymi przepisami. Ponadto w sytuacji, gdy odmowa udziału w usługach
     rodzić może konsekwencje w postaci pogorszenia sytuacji dzieci wówczas Ośrodek
     występuje do Sądu z wnioskiem o objęcie rodziny asystenturą  lub podjęcie innych
     stosownych działań .

14. W terminie 7 dni od zatwierdzeniu wywiadu  środowiskowego oraz wniosku  pracownik
       socjalny  wprowadza  asystenta do rodziny. Rodzina zapoznaje się z Zasadami współpracy
       rodzin z asystentem rodziny .

15. Współpraca pomiędzy pracownikiem socjalnym prowadzącym rodzinę a asystentem
       rodziny trwa przez cały okres realizacji usługi i zakłada stałą , obustronną wymianę
       niezbędnych nowo zaistniałych  informacji, zdarzeń , które miały miejsce w rodzinie .

16. W przypadku rezygnacji lub braku współpracy rodziny z asystentem dalsza praca
        z  rodziną odbywa się poprzez kontynuowanie pracy socjalnej oraz wizyty kontrolne
        w  środowisku dokonywane przez właściwego pracownika socjalnego. Z wizyt
        kontrolnych każdorazowo pracownik socjalny sporządza stosowną adnotację urzędową ,
        którą dołącza do akt rodziny .

 

Zakres zadań pracownika socjalnego 

 

1.Pracownik socjalny właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziny jest  główną osobą
   prowadzącą rodzinę. Przydzielenie rodzinie asystenta nie zwalnia pracownika socjalnego 
   z  systematycznej pracy z daną rodziną.

2. Pracownik socjalny oraz asystent rodziny bezwzględnie współpracują w celu
     pomocy  rodzinie w pokonywaniu  trudności oraz prawidłowym  jej funkcjonowaniu
     w środowisku.

3.Pracownik socjalny  natychmiast po pozyskaniu  informacji, zaistnieniu nowych istotnych
   okoliczności w rodzinie mających wpływ na jej  prawidłowe funkcjonowanie   sporządza
   notatkę i przekazuje Asystentowi rodziny.

4. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:

a) przeprowadzanie rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz dokonanie  szczegółowej
    analizy sytuacji rodziny po powzięciu informacji o rodzinie przeżywającej trudności
     w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w celu ustalenia zasadności objęcia
     rodziny asystentem rodziny,

b) występowanie do Kierownika  ośrodka pomocy społecznej z wnioskiem o przydzielenie
    asystenta rodziny jeżeli zachodzi taka konieczność ,

c) wprowadzanie asystenta rodziny w środowisko,

d) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad rodziną ,stała współpraca i systematyczny kontakt   
     z rodziną  oraz udzielanie niezbędnej  pomocy  rodzinie  objętej wsparciem asystenta rodziny,
     w tym w szczególności:

     1) wnioskowanie o  udzielenie  świadczeń pieniężnych i niepieniężnych rodzinie objętej
         wsparciem asystenta rodziny zgodnie z ustawą o pomocy społecznej

      2) prowadzenie pracy socjalnej na rzecz rodziny  objętej wsparciem asystenta rodziny,

e) sporządzanie kontraktów socjalnych jeżeli wymaga tego sytuacja rodziny i przedstawianie
     ich do wglądu Kierownikowi Ośrodka ,

f) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa
     dzieci i rodzin, przekazywanie informacji odpowiednim służbom w tym kuratorowi
     sądowemu, Policji, Pogotowiu Ratunkowemu,

g) sporządzanie Niebieskiej Karty  w sytuacji występowania przemocy  w rodzinie  objętej
    wsparciem asystenta rodziny.